Finporslin till vardags
 
 
För mig är det inte bara viktigt att maten är god, jag vill även att porslinet som jag serverar och äter maten på ska se snyggt ut. Jag tycker det bidrar till hela "matupplevelsen" och till matlusten. Dessutom älskar jag hur det ser ut i skåpet med olika färger och mönster i en enda röra. I mitt skåp existerar inte vita IKEA tallrikar och där allt porslin ser exakt likadant ut. (inte för att det är något fel med IKEA, men det är inget för mig) 
 
Jag har haft gäster som till och med sagt att det var mycket trevligare att äta maten på en utav mina tallrikar pga dess mönster och färg. Det måste ju endå bevisa min teori lite?
 
Så mitt lilla onsdagstips till er är att använda finporslinet till vardags! Jag tänker att det gynnar både ens egna matlust men också ens barn om man också har barn som är lite svåra att få i mat. (obs så talar jag inte av egen erfarenhet) 
 
Var kan man då finna detta finporslin? Man måste ju faktiskt inte handla fint porslin på Cervera för flera hundra kronor, det räcker gott med att fara till närmsta loppis så lovar jag er att ni kommer finna massa fina tallrikar och koppar för en spottstyver. Allt mitt porslin är från loppisar som jag samlat på mig genom åren och idag fyndade jag ytterligare mer till min samling. Vi tar oss en titt!
 
 
 
Som ni kan se så är jag inne i en period där jag mestadels samlar på mig grönt och blåvitt porslin. 
 
 
Vet inte var det är men jag älskar verkligen den starka blåa färgen ihop med det vita. Denna blåa tallrik avnjuter jag ofta min frukost i och koppen mitt kaffe! Små fina mjölkkannor är också att rekommendera för trevliga fikastunder!
 
 
Det finns en sak som jag samlar på och det är gröna anna porslin. Jag har lyckats få tag i allt på loppis och min samling har faktiskt blivit rätt stor nu. Älskar det gröna, blommiga mönstret och det är så trevligt att kuna servera en måltid eller fika på enbart gröna anna. Idag fyndade jag ytterligare men det får ni se lite längre ner..
 
 
Engelskt porslin finns mycket utav på loppisar och denna mörkgröna älskar jag. Den här har jag fått många komplimanger för vid matbordet!
 
 
Under ett spontant loppisbesök idag fann jag flera fina fynd! Det är nästan de spontana besöken som leder till riktigt fina fynd..
 
 
Dessa två helt ljuvliga koppar i såklart, blåvitt engelskt porslin kommer jag defintivt avnjuta många koppar kaffe i. 40 kr!
 
 
Två Gröna Anna uppläggningsfat! Perfekt för potatis och grönsaker tex.
 
 
Sist men inte minst fann jag även en sockerskål från Rörstrand som jag fick, hör och häpna, gratis!!
 
Dock som ni kan se kommer jag använda den som bjudburk. Ett väldigt trevligt koncept som går ut på att man hela tiden har en liten skål framme med karameller för gäster att ta. (och en själv hehe) Min mormor och morfar hade en kommer jag ihåg och det var alltid så roligt att komma hem till dem och ta en godisbit.
 
 
 Nu står den på köksbordet!
#1 - Lovisa

De där blommiga kopparna var ju inte fy skam, sockersnygga!

Svar: Eller hur, älskar dem! :)
ihusetmitt.blogg.se