Hemma hos oss
Nu när första inlägget är skrivet måste vi ju såklart ta oss en liten titt på detta hus som min blogg kretsar kring. Vad är det för hus och hur ser det ut? Vad är det för loppisskatter jag pratar om som jag fyndat?
Vi tar oss en titt...
 
 
Vårt hus ligger i Örnsköldsvik i Västernorrland. Vi bor en bit utanför stan alldelles intill havet längs höga kusten. Huset är från början en sommarstuga som byggts ut under åren. Det är inte stort men rymmer precis det som behövs. Vintrarna är kalla då huset inte är tillräckligt isolerat men det löser vår kamin som då får agera värmekälla. 
 
Sommrarna är helt fantastiska här ute. Att bo på landet och alldeles intill skog och hav skapar ett otroligt lugn i mig och jag trivs så himla bra här. Sen är jag en stadsmänniska också och då är det perfekt att ha stan endast 20 minuter bort. Men det aboslut bästa med detta hus är usikten vi har...
 
 
Alltså kolla på det här? Jag tröttnar aldrig på denna utsikt. Och när solen går ner slutar man nästan andas. Ni ska få se en dag! 
 
 
Då detta hus har varit en sommarstuga tidigare har inte mycket renoveringar gjorts de senaste åren. Det är mycket som jag vill ändra på och mycket som vi planerar att göra om. Tapeter ska bytas, köket ska renoveras och golven ska bytas. Utsidan skriker också av renoveringsbehov men man får ta en sak i taget när tid och pengar finns helt enkelt. Något som är en riktig tålamodsprövning för mig som vill att allt helst skulle skett igår...
 
Vi har dock redan gjort ganska stora förändringar. Badrummet fick sig en rejäl makeover förra året och den här sommaren ska vattenreningen ut och frigöra hallen.  Det här huset köpte min norrlänning innan vi träffades och sen vi blev tillsammans har jag gjort ganska stora förändringar i möbelemang och inredning. Ibland krävs det bara ett byte av en duk eller en ny byrå för att ett rum ska se helt annorlunda ut och tills tapeter och golv renoveras till det vi egentligen vill ha får man arbeta med de små förändringarna.
 
 
 
Jag tror på att följa en röd tråd. Något som inredningen i början inte gjorde hehe. Men det betyder inte att jag  aldrig ändrar på nånting här hemma. Jag fyndar nya saker hela tiden och testar, byter ut och placerar runt mina saker på olika ställen. På så sätt blir det variation i hemmet och det blir lite mer spännande att bo i rummen. Det kan räcka med att byta plats på en lampa eller flytta en hylla till en annan vägg. Jag lovar, mycket händer med rummets helhetsintryck. Man behöver inte köpa nytt för att få förändring hemma. Arbeta med det ni har istället. Bättre för miljön och din plånbok!
 
 
 
Idag har vi arbetat på i huset. Norrlänningen med ett av sommarens större projekt som är att flytta ut vattenreningen till en av bodarna på gården. Själv har jag tvättat några av våra miljarder fönster (snart klar...) och bakat två sorters kakor som vi hann fika på ute i solen innnan regnet och kylan slog till. Jag hoppas verkligen att den där riktiga sommarvärmen kommer till Norrland snart. Ni vet när man kan ligga en hel dag på stranden och svettas fast man doppar sig i havet. Vi håller tummarna!
 
Allt porslin ni ser på bilden är för övrigt loppisfyndat. Är nästan löjligt förtjust i blått porslin och jag dricker helst mitt kaffe i små koppar. Tycker det smakar bättre då.
 
Nu måste jag runda av och fara in till jobbet för ett nattpass, ingen semester här än men snart så!
 
 
#1 - Johanna

Åh vad kul med en loppisbord och mycket fint du har hittat! Letar själv efter en sån där skolplansch till köket, så snyggt☺️

Svar: Tack så mycket! ja, skolplancherna är svåra att få tag på, men om du letar på retrobutiker/vintagebutiker så brukar de finnas där, de kör ju lite mer utvalt inredning till skillnad från loppisar :)
ihusetmitt.blogg.se