linsgryta med smak av kokosmjölk
Linser är en baljväxt som är sprängfylld med protein, väldigt mättande och superbillig! Tyvärr upplever jag att det blivit förknippat med mycket "tråkig" vegetarisk mat och att det kan vara svårt att få till smakerna. För mig tog det lång tid att tycka om linser MEN i dagens vegetariska recept tipsar jag om en riktigt smarrig linsgryta med många goda smaker som även den mest skeptiska människa kommer tycka om. Du kan dessutom göra storkok på den som räcker i flera dagar (perfekt för mig som är student) 
Du behöver:
Olja att steka i
1/2 msk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 msk finhackad färsk ingefära
1 gul lök finhackad
2 vitlöksklyftor finhackade
1 tsk salt
1 burk krossade tomater
1 dl belugalinser (det ser lite ut, men tro mig, de sväller) 
1 dl russin
2 dl vatten
1 burk kokosmjölk
250 gram körsbärstomater
Gör såhär: Fräs spiskummin, lök och vitlök i oljan. Tillsätt krossade tomater, ingefära, gurkmeja, salt, linser, russin och vatten. Låt sjuda i 35-40 min under lock tills linserna är mjuka. Rör ner kokosmjölken och körsbärstomaterna. Servera med ris och en klick mango chutney eller ät med en god bit bröd till! Smaklig måltid!