Det är något som är skevt
Jag slår på nyhetsmorgon på TV och möts av rapporter med bilder på brännskadade och döda koalor i Australien. Uppmaningar om att skänka pengar till Australiens brandförsvar och volontärer som kämpar mot bränderna som redan dödat både människor, djur och natur. 
Jag scrollar på instagram medans kaffet rinner ner, en salig blandning av lata jullovsdagar, semesterbilder och årsresumér. Jag stannar upp på ett instakonto med en årsresumé av 2019. Bilder och videos från semestrar och utlandsresor i solen. Januari i Manchester, februari i Mexico, maj i Barcelona och en weekend på franska rivieran i augusti. Festande, shoppande och lata dagar vid poolen, gud så härligt vid första anblick. Så plötsligt bryts flödet av med en repost från Greta Thunberg, bilden föreställer en skog i lågor med en känguru som flyr för sitt liv. Sen raskt en ny storie föreställande en kvinna i bikini, liggandes vid en pool i Spanien. Något är skevt här. 
Det har väl knappast undgått någon att Australien befinner sig i katastrofläge. Detta kan inte förskönas av media eller vridas till det värre, för det ÄR en katastrof. Punkt. Jag kan inte annat än bli förbannad när vår tids makthavare på nätet öppet uppmanar till att ta ställning i klimatfrågan för att sedan själva totalt göra motsatsen i nästa storie. Influensers sitter på en enorm potential att påverka opinionen med sina trogna följarskaror och kanaler som sträcker sig globalt. Och visst finns de som utnyttjar denna makt och verkar som förebilder men grundproblematiken kvarstår. Orden blir inte till handling. Är det inte dags att ifrågasätta dessa influensers vars youtube kanaler och instagram flöden består av NAKD hauls och surfresor till Costa Rica?
Resan som Greta Thunberg har påbörjat, hennes ord och arv kommer enbart förbli tomma ord och löften så länge människan inte är beredd att aktivt ändra sin livsstil och genomföra uppoffringar. Det är så enkelt att enbart lägga fokus och skuld på de stora makthavarna i regeringen och andra politiska säten i världen, men faktum kvarstår att det är vi, människor på gräsrotnivå som också måste ta till den stora uppoffring som klimatfrågan kräver av oss. Vi har redan verktygen, vi vet vad vi måste göra men vägen dit är lång och kantad av frestelser som bjuder in till en lyxigare livsstil. 
Jag ser tillbaka på decenniet som gått och vad som hittills har hänt med vår planet och ställer mig frågan, hur kommer 2020-talet bli? Stora delar av Australiens ekosystem är redan förstört och då har vi bara gått in 6 dagar på det nya året.
Greta kan vara vår tids största röst då hon implementerat sitt engagemang  till faktiska åtgärder och uppoffringar i sitt egna liv. En större inspiration och motivation att inleda 2020 med har jag svårt att finna. 
Kanske kommer du som läser bli lite extra motiverad av denna text, kanske till och med inspirerad till att faktiskt göra något aktivt i din egna livsstil. Men helt ärligt kanske effekten kommer kvarstå i max en vecka innan du återigen gått tillbaka till dina gamla mönster. För det är så människan fungerar. Men min förhoppning är att den kan väcka en insikt inom oss. Inom dig som tvivlar och fortfarande är skeptisk till klimatfrågan. Om nu inte stories på instagram från Australien redan hunnit göra det. 
 
 
 
 
#1 - Thea

Alltså jag håller med så otroligt mycket. Jag håller på med en "summering" av decenniet 2010 och insåg hur mycket jag förändrats. Inte bara utseendemässigt, utan i värderingar och åsikter. Det enda jag kan säga är att jag alltid brytt mig om människor och stått upp för de utsatta, men i princip tills jag fyllde 20 saknade jag helt analys av frågor inom allt från jämställdhet till politik, klimat och privilegier ö.h.t.

Och jag har suttit och skämts över alla dessa resor. Spanien 2010. Grekland och Spanien 2011. England och Spanien 2012. Spanien 2013. Grekland och Tyskland 2014. Island x2 2015. Moldavien 2016. Kroatien 2017. Egypten, Tyskland och England 2018. Först 2019 flög jag inte en enda gång. Och ändå finns det influencers som flyger lika mycket som jag gjorde under dessa tio år på ETT år. Utan att skämmas. Utan att reflektera. Det går inte ihop. Det är inte okej.

Det är med både oro och förhoppningar som jag möter det nya decenniet. Fast besluten om att göra mitt och göra skillnad. Jag vill tro att jag ändå inte är ensam.

#2 - Thea

Också så viktigt att komma ihåg att det är VI, folket, som bestämmer och påverkar. Många säger att politikerna behöver ta beslut. Företagen behöver agera. Influencers måste ta ansvar. Men faktum är ju att det är VI som väljer politikerna. Det är OSS som företagen anpassar sina tjänster och sitt utbud efter. VI som lägger grunden för vad som gillas på sociala medier. Vi måste ställa krav, varenda en av oss. Och vi måste se längre än våra egna "villhöver-behov" och vår egen bekvämlighet. Långsiktigheten och hållbarheten måste få råda.