Sommarens projekt
 
 
För många som äger hus handlar sommaren om att hinna renovera och fixa på sin boning. Det blir nästan en kamp med klockan att hinna med vad som inte kan vänta till höst och vinter. Så kände vi innan sommaren. Vi hade upptäckt massa småfix som behövde akut åtgärdas plus lite till som vi ville göra. Och eftersom vi båda var långlediga denna sommar var det bara att hugga i. 
 
Men som många säkert känner igen sig i är det lätt att älta vad man inte hunnit med istället för att glädjas över det man faktiskt gjort. När jag tänker tillbaka på sommaren nu så inser jag att vi hunnit med sinnessjukt mycket saker. Det har varit fruktansvärt slitsamt emellanåt men också roligt. Jag har fått nya kunskaper och framförallt en ny förståelse för hur mycket jobb det faktiskt är att ha ett hus. 
 
Så jag tänkte härma Clara och göra en lista över sommarens projekt som blivit färdiggjorda. 
 
 
  • Skrapa, slipa, kitta och måla om 7 fönster varav 5 är spröjsade glas - KLART!
Detta projekt krävde enormt mycket tålamod från min sida då detta arbete mest föll på mig. Att skrapa gammal, envis färg och få bort kitt utan att spräcka fönstret... pust! Men nu vet jag hur man renoverar fönster och det känns fantastiskt att se det färdiga resultatet på huset och att istället för att köpa svindyra, nya fönster, ha vårdat det gamla. 
 
  • Rensa förråden och iordningställa gäststugan - KLART! 
Detta projekt såg jag mest fram emot konstigt nog. Antagligen för att jag är väldigt pedantisk och för att gäststugan har sett ut som en krigsplats. Flyttkartonger, Magnus saker, mina saker, Magnus brors saker...
Nu har lådorna noga sorterats och det som inte ska behållas har antingen, kastats eller skänkts bort. Många turer på återvinningen har det blivit, men det finns ingen bättre känsla än att rensa och nu kan våra gäster också sova därinne.
  • Skrapa, slipa och måla om kommoden i badrummet - KLART!
Vi har en gammal kommod i vårt badrum istället för ett handfat. Det var en lösning som jag kom på i samband med att vi renovera badrummet förra året. Varför ha ett handfat som alla andra liksom? Den har nu slipats upp och fått ny, vattenbaserad färg på sig!
 
  • Rensa stuprören - KLART!
  • Fixat virke till nästa vinter - KLART! (ska bara huggas till)
  • Måla listerna i badrummet - KLART!
  • Tvättat samtliga fönster på huset + den inglasade verandan - KLART! 
Här ska tilläggas att bara den inglasade altan är 16 glasrutor så totalt var det 28 fönster att tvätta!!
 
  • Flytta ut vattenreningen till snickarboden - KLART!
Det här har varit sommarens STORA projekt och Magnus område. Vi har egen brunn och har därför haft vattenreningsanordningen i huset. Den har levt om som tusan så fort man slår på vattnet så att ha fått ut detta till boden och få en stor rymlig hall känns helt makalöst bra. I detta projekt har det varit mycket jobb. Allt från att bygga själva rummet för alla apparaterna, lägga våtrumsgolv, gräva och dra för avlopp samt gräva för elen. Men nu är det gjort och det som är kvar är att gräva igen hålet i trädgården som ska ske i helgen. 
 
  • Börja inreda altan - TYP KLART!
Ja, ni har ju sett i tidigare inlägg hur min vision över en mysig altan börjar träda fram.
 
  • Börja renovera hallen - PÅBÖRJAT!
Den sista punkten har vi äntligen kunnat börja med efter att vattenreningen flyttats ut. Men detta kommer att få fortsätta in i höst. Men snart så kommer vi ha en fin och mysig hall och självklart kommer ni få se resultatet!