Tapetprover och renoveringstankar
 
Vårt hus befinner sig i ett konstant renoveringsbehov och det kommer nog vara så i ett par år till. Framförallt är det den ekonomiska biten som sätter stopp men också vår tid då vi endast bor här på helger och lov. Men from första Juni kommer vi bo här permanent vilket kommer innebära mer tid till att renovera huset. Likt förra sommaren kommer även denna att fyllas med renovering och diverse småprojekt. Största fokus i år kommer ligga på att fixa värmen i huset genom att tilläggsisolera väggarna inifrån och byta värmepump mm. Just nu blir vårt hus så fasligt kallt vintertid och värmen sticker ut genom de tunna väggarna. Det har gått åt enorma mängder ved och elräkningarna har inte varit särskilt roliga heller. Och eftersom värmepumpen ska bytas ut och den sitter i köket/matrummet så kommer vi börja med väggarna där. Ett himla tråkigt projekt kan det låta som och dessutom så syns det ju inte. För en otålig själ som mig hade jag såklart hellre velat göra köket först som syns men är det något jag lärt mig sen jag flyttade in i hus så är det att det är de osynliga sakerna som är viktigast för husets hållbarhet och värde. 
Tanken med köket/matrummet är att totalrenovera köket som kommer bli i funkisstil fast med en modernare funktion. Den hemska plastmattan som just nu agerar golv ska bytas ut till ett vackert massivt furugolv och väggarna ska få halvväggs pärlspont och en fin tapet. Idag trillade det ner fyra stycken tapetprover i brevlådan som jag tänkte ni skulle få se! 
 
 
Dessa två heter Anna och kommer från Boråstapeter. Jag gillar det diamantformade mönstret och de skära bladslingorna och attd et känns lite "enkla" men endå inte tråkiga. 
Köket kommer att ha luckor i samma nyans som klockan hehe. En pastell grön färg. Frågan är hur färgen passar ihop med den blå eller gröna tapeten? Vad tycker ni? Kommentera gärna! 
Sen beställde vi även hem dessa två skönheter från Sandbergs tapeter i grönt och blått som heter Vera! Jag såg de första gången på Claras blogg och förälskade mig direkt i det blommiga mönstret med små rutor i bakgrunden. Jag är dock lite osäker på dessa i matrummet, men kanske i vardagsrummet eller sovrummet som också ska tapetseras om!? Eller funkar de i köket också? Det ska ju vara pärlspont med på halva väggen. 
Många beslut som ska fattas men som jag känner just nu lutar det lite mer åt Anna i grönt från Boråstapeter och kanske den blå Vera från Sandbergs i vardagsrummet. Kommentera gärna vad ni tycker!
 
 
#1 - Kristina

Den här funkistapeten är inte dum, men det kanske inte alls är i din stil?
https://www.engelskatapetmagasinet.se/sv/articles/2.56.15888/borastapeter-retro